Sidst opdate:
31, 10, 2016, 16:40

2009

Farvel 2009

Så er endnu et år slidt op og det er tid til at gøre status inden der tages hul på en nyt og ubrugt år. Det er tankevækkende, at vi allerede skal til at skrive 2010 - det står stadig frisk i erindringen hvilket påstyr der var omkring skiftet til et nyt årtusinde og så er det allerede 10 år siden. Det kan næsten være skræmmende at tænke 10 år frem.....

Vi vil derfor hellere koncentrere os om, at mindes alt det der er sket i 2009 og de mange gode oplevelser vi har haft.

Januar var måneden hvor vi for anden gang drog på skiferie til Trysil i Norge sammen med Familien Frisenborg (Kia, Ole Michael, Micha, Tristan og Olympia). Vi havde en super hyggelig uge i perfekt skivejr, hvor vores ski evner igen blev sat på en prøve. Det er stadig en stor prøvelse for Pia at have et par brædder under fødderne, men for resten af familien virker det som en naturlig ting og Erica (og næsten også Aleks;-)) er så god, at næsten intet er for svært når det handler om alpint skiløb. Januar 2010 tager vi afsted for tredje gang til Trysil sammen med Familien Frisenborg.

Om februar er der ikke så meget andet at berette end at det var måneden hvor fastelavn blev fejret. Og på månedens sidste dag var vi til et hyggeligt fastelavns arrangement hos Familien Schunck (Pernille, Christian og Caroline), hvor pigerne var klædt ud som Olsen Banden. Vi fandt tøj i diverse klædeskabe og vi takker bla. Harry for

lån af hans kasket til "Keld".

I marts var Erica og Pia en tur til den årlige kæmpe hingstekåring i Herning sammen med vores venner fra Otterup - Familien Hansen. Det var dog ikke tilstrækkeligt med én dag, så allerede ugen efter besluttede vi, at i 2010 skulle vi hele familien afsted i 2 dage, så vi bestilte straks plads på Herning vandrehjem og billetterne er også indkøbt, så i marts 2010 får hele familien en stor hesteoplevelse.

Desværre blev marts også måneden, hvor Pia's morbror Flemming døde og blev bisat - kun 59 år.

Den sidste week-end i marts var vi endnu en gang på week-end tur til Agersø sammen med Erica klasse (både børn og forældre) og det var som altid super hyggeligt.

Så nåede vi til april og foråret med al dets travlhed kunne for alvor mærkes. Erica og Senia lagde ud med at være til danse diplomprøve og det resulterede i at Senia fik et sølv diplom og Erica fik en sølv nål. De er super gode til at danse standard og latin og også i år går de til dans.

April var også måneden med påske, men udover diverse påskefrokoster og en tur til Frilandsmuseet i Brede (Lyngby), så blev det også det tidspunkt, hvor at det endelig lykkedes at komme på ryggen af ponyen Dominiq. Vi havde købt Dominiq i august 2008, men han var helt og aldeles rå og nervøs anlagt og det tog derfor meget lang tid at få ham vænnet til de mest basale ting. Pia havde med hjælp fra Aleks prøvet at komme op på ham, men det resulterede i stedet i en tur i mudderet og Pia blev i tvivl om det nogensinde ville lykkes at få redet ham til. Men med hjælp fra vores gode nabopige Amanda lykkedes det endelig i påsken ved, at det var Pia der stod på jorden og havde fat i snoren og samtidig kunne berolige Dominiq imens Amanda kunne komme op at ligge på ham og senere hen sidde på ham. Det har været et stort tålmodighedsprojekt, men vi er nu så langt, at Pia uden problemer kan ride ham og pigerne er også begyndt at ride ham imens Pia har ham i longe (snor). Vi er meget taknemmelige for Amanda's hjælp for uden hende er det tvivlsomt om det var lykkedes - i hvert fald uden at nogen var kommet til skade.

Udover Dominiq blev også Drostgaard's Donnalina (vores 2. hjemmeavlede hest) redet til og det var noget lettere og kunne klares uden hjælp fra andre.

18. april 2009 fyldte Senia 10 år og det var dermed også 10 år siden at vi købte vores nuværende hjem.

April måned blev sluttet af med afdansningsbal og endnu en gang blev vi imponeret og stolte over Erica og Senia's danse færdigheder.

9. maj 2009 blev dagen hvor Pia for første gang red stævne på den første hjemmeavlede hest - Drostgaard's Diddlina. Diddlina var fræk og Pia var nervøs og lige til det sidste var der usikkerhed om de overhovedet kom på banen, men det lykkedes og heldigvis endte det med, at Diddlina bestod sin rideprøve. Puha det var nervepirrende, men Pia prøvede lykken endnu en gang senere på måneden, dog uden succes.

I maj måned var vi også til forårskocert i Holsted kirke, hvor Erica og Cornelia sang. Erica var rykket op i pigekoret og Cornelia sang i børnekoret, hvilket de fortsat gør. Senia er stoppet med at synge i kor.

Desværre blev maj måned også det tidspunkt, hvor vi måtte tage afsked med vores første hund - Jackson - det var en sørgelig, men nødvendig begivenhed og vi har derfor nu kun 2 hunde.

I maj måned drog vi endnu en gang til Frilandsmuseet i Brede, men denne gang var det en familietur idet det var sammen med mor/mormor Kirsten og den del af familien som stammer fra Pia's mormor og morfar.

Juni måned blev måneden hvor vores første afkom - Drostgaard's Diddlina - blev kåret. Det var en stor og tilfredsstillende oplevelse og trods diverse besværligheder (nævnt i ovenstående vedr. rideprøve), så lykkedes det at få hende kåret i RDH (bestået rideprøve + hovedstambog), så det kunne ikke have været meget bedre.

Derudover var juni måneden hvor skoleåret blev afsluttet og pigernes sommerferie blev indledt. Som det er blevet tradition blev sommerferien indledt med familie week-end sammen med Aleks' fars familie og i 2009 foregik det i Nordjylland hos Familien Bødker (Aleks' bror) som havde lejet et helt fantastisk sted, som lå meget naturskønt lige ved Mariager fjord. Det var en super week-end, hvor vejret også var med os, så der blevet gået ture, badet og sejlet i kanoer samtidig med, at der var råhygge med bla. bål. Det var bare SÅ lækkert - alt var perfekt! Se billederne her.

Pigerne sluttede juni og startede juli med ferie hos farmor og farfar i Ørslev sammen med deres kusine Melina og fætter Claes.

Lørdag den 4. juli 2009 tog vi en tur til Møns klint, hvor vi tog en sejltur og så klinten fra vandsiden. Vejret var perfekt, solen skinnede, der var ingen vind, og det var en fantastisk naturoplevelse, som varmt kan anbefales. Vi havde Melina og Claes med og efter sejlturen gik vi en tur på klinten ved Jydelejet inden vi badede og slappede af på stranden ved Klintholm havn endnu en oplevelse rigere.

Anden uge af juli var pigerne på ferie hos mormor og morfar på Enø inden vi selv startede ferie i den tredje uge. Vi fejrede Cornelia's 9 års fødselsdag og et par dage efter drog vi afsted på ferie. For første gang skulle vi prøve en bilferie i Europa. Den første dag kørte vi til den tyske by Gredinger ved Nürnberg, hvor vi havde en enkelt overnatning inden vi kørte videre til en campingplads i den østrigske by Bruck nær Zell am See. Vi havde lejet et luksustelt i en uge og brugte det som udgangspunkt for ture i den flotte østrigske natur. Vi så bla. Krimmler vandfaldet, som er verden 5. største vandfald, Grossglockner, som er Østrigs højeste bjerg samt verdens største ishule. Oplevelsen i ishulen fik vi sammen med Familien Bødker (Aleks' bror) som havde valgt at lægge deres sommerferietur forbi os og tage 2 overnatninger på "vores" campingplads. Det var super hyggeligt!

Efter ugen i Østrig kørte vi videre til Tjekkiet hvor vi også havde lejet et luksustelt på en campingplads ved byen Vrachlabi i Nordbøhmen. Denne uge tilbragte vi sammen med Familien Frisenborg, men vi var desværre så uheldige, at der ugen inden vores ankomst havde været en voldsom storm, så stort set alle telte og træer var væltet og der var derfor ikke styr på ret meget da vi ankom, hvilket kom til at præge vores ferie. Vi fik dog alligevel en hyggelig ferie og vi fik også set og oplevet noget af Tjekkiet bla. en én dags tur til Prag. Se billeder og beskrivelse fra ferien her

Vi vendte hjem fra vores ferie den 1. august 2009, men allerede den 15. august fik vi endnu en oplevelse, da Familien Hansen (Mette, Christian, Sarah og Mathilde) havde inviteret os med på en tur til Æbleø, som er en lille ø der ligger ved Bogense på Nordfyn og som kun kan nås ved gå dertil ved lavvande. Det var en sjov og anderledes oplevelse at traske igennem vand og så nå til en lille dansk ø med én gård og en familie som eneste beboere. Vi har et mål om, at vi årligt skal se og opleve en ny dansk ø og i 2009 blev det Æbleø. Se mere her

Dagen efter vores tur til Æbleø var pigerne til et lille dyrskue. Erica havde ponyen Dominiq med, Senia havde sin kanin med og Cornelia havde vores labrador Frigg med. Derudover havde Erica's klassekammerat Mille lånt vores shetlandspony Walther, så de var også med. Der var derfor godt læs på bil og trailer, men det blev en god og succesfuld dag for dem alle.

August var selvfølgelig også måneden, hvor pigerne igen startede i skole og i 2009 startede Erica i 6. klasse, Senia i 4. klasse og Cornelia i 3. klasse. Senia går derfor ikke længere i indskoling, men på mellemtrinnet og Cornelia er begyndt at lære engelsk.

4. september 2009 var det 10 år siden vi var blevet gift og 21 siden vi lærte hinanden at kende. Det blev fejret med middag for vores forældre. Derudover er der ikke meget at berette om september andet end at det selvfølgelig var måneden, hvor vi igen kom helt ind i rytmen med skole og diverse fritidsaktiviteter; kor, dans, ridning og fodbold som Cornelia begyndte at gå til igen. Hun er meget glad for det og det er Aleks også. Han er blevet hjælpetræner og har selv fået stor lyst til at spille fodbold igen. Vi må se om 2010 bliver året, hvor han starter til oldboys fodbold.

Oktober er jo altid lig med Efterårsferie og i 2009 blev 5 af dagene brugt på Bøjden strandcamping nær Fåborg sammen med familien Kjelgaard (Claus, Charlotte, Cecilie, Celine og Chris). Vi havde lejet hver vores hytte, men hyggede os i campingpladsen badeland samt med diverse udflugter til Fåborg og andre stede i det sydfynske land. Det var gode, hyggelige og oplevelsesrige dage og derefter tog Aleks, Senia og Cornelia hjem. Pia og Erica fortsatte til familien Hansen i Otterup, hvor de boede i 4 dage imens de så internationalt World Cup stævne (ridning) i Odense Congresscenter. Det var ligeledes gode og hyggelige dage.

I november holdt vi endnu en gang vores snart traditionsrige farmor/mormor fest med Pia's kusiner og fætre på sin fars side. Desværre var der lidt mandefald, men os som mødtes hyggede os gevaldigt og vi håber virkelig det er en tradition der kan bide sig fast.

I november var Erica til det sidste rideskole stævne. Senia skulle også have redet, men var blevet syg. Det gik rigtig godt for Erica som fik en 1. og en 2. plads.

Med udgangen af december stopper Erica og Senia på rideskole. Årsagen er at rideskolen lukker medio januar. Deres fortsatte "ridekarriere" er derfor lidt usikker på nuværende tidspunkt.

4. december tog vi endnu en "udflugt". Vores afkom nr. 2 - Drostgaard's Donnalina - skulle opereres i begge bagben og vi valgte at få dette gjort på Jägersro travbane i Malmø. Vi lavede en tur ud af det og tog hele familien afsted sammen med Pia's far. Imens Donna blev opereret tog vi til Lund, hvor vi så Domkirken og handlede. Derefter kørte vi tilbage til Malmø, hvor vi gik julemarked inden Donna skulle hentes og turen gik hjemad.

December er selvfølgelig måneden der primært står i julens tegn, men det er også måneden hvor Erica har fødselsdag og i 2009 rundede hun de 13 år og vi har nu en teen-ager i huset.

Juleaften blev holdt hjemme sammen med begge hold bedsteforældre og nytårsaften vil ligeledes blive holdt hjemme hos alle vores dyr, men uden gæster.

Vi siger derfor farvel til et år 2009, som primært har været præget af gode oplevelser i godt selskab med såvel familie som venner.

Vi glæder os til at tage hul på 2010, som forhåbentlig også vil bringe os flere positive end negative oplevelser. Vi håber det samme for vores familie, venner og bekendte og ønsker alle et fantastisk år 2010!